Вправа на розвиток довільної уваги
Дитяті дають аркуш паперу, кольорові олівці і просять намалювати в ряд 10 трикутників. Коли ця робота буде завершена, дитину попереджають про необхідність бути уважним, оскільки інструкція читається лише один раз. "Будь уважним, заштрихуй червоним олівцем третій, сьомий і дев'ятий трикутники". Якщо дитина перепитує, відповісти - хай робить так, як зрозумів. Якщо дитя впоралося з першим завданням, можна продовжити роботу, поступово ускладнюючи завдання.
Вправа на розвиток спостережливості
Запропонуєте дитині гру: "Уважно оглянь кімнату і знайди предмети, в яких є круг, коло". Малюк називає предмети - годинник, основа олівця, вимикач, ваза, столик. Можна провести цю гру у формі змагання для групи дітей, придумуючи аналогічні завдання.
Гра на розвиток пам'яті
У цю гру можна грати з дитям, наприклад, під час тривалих поїздок. Дорослий починає цю гру і говорить: "Я поклав в мішок яблука". Наступний гравець повторює сказане і додає що-небудь ще: "Я поклав в мішок яблука і банани". Третій гравець повторює всю фразу і додає що-небудь від себе. Можна просто додавати по одному слову, а можна підбирати слова за алфавітом.
Гра для тренування мислення і кмітливості "Як це можна використовувати?"
Запропонуєте дитяті гру - знайти якомога більше варіантів використання будь-якого предмету. Наприклад, ви називаєте слово "олівець", а малюк придумує, як його можна використовувати - писати, малювати, використовувати як паличку, указку, градусник для ляльки, вудку і так далі.
Тест "Безглуздості" - для оцінки образно - логічного мислення
Покажіть малюкові картинку, на якій намальовані різні безглуздості і попросіть його уважно розгледіти картинку і сказати, що намальоване неправильно. Попросіть дитину пояснити, що саме невірно в цих безглуздих ситуаціях. На все завдання відводиться 2 хвилини. Добре, якщо маля за цей час відмітить більше 8 безглуздостей.
Тест для майбутніх першокласників:
- Назви своє прізвище, ім'я, по батькові;
- Скільки тобі років? А скільки буде через рік? А через два?
- Як звуть твоїх батьків?
- Вранці ти снідаєш, а вдень...?
- Порівняй літак і птицю. Що у них спільного, чим відрізняються?
- Футбол, гімнастика, теніс, плавання - це...?
- Що потрібно зробити, щоб вода в чайнику закипіла?
- Ніж, що це? Велосипед, що це? Кілограм, що це?
- Порівняй квадрат і прямокутник. Що у них спільного, чим відрізняються? Які ще геометричні фігури ти знаєш?
- У якій країні ти живеш? Яка твоя адреса?
- Береза, дуб, осика - це...?
- Яких домашніх, диких тварин ти знаєш? Чому їх так називають?
- У корови - теля, у собаки - ..., у коня - ...?
- Чому раніше, ніж пройде поїзд, опускається шлагбаум?
- Огірок, помідор, морква, буряк - це ...?
Подивіться, з якою групою питань дитині вдалося впоратися менш успішно, і приділіть цій стороні словникового мислення особливу увагу.
Одною з найбільш доступних і поширених методик тестування готовності дитини до навчання в школі є тест Керна-Йірасека.
Він складається з трьох завдань:
- намалювати фігуру людини;
- скопіювати невелику фразу;
- скопіювати 10 крапок, розташованих одна під одною на рівній відстані по вертикалі та горизонталі.
Підготуйте чистий аркуш паперу, олівець, дві картки із завданнями. На одній з них чорним фломастером (не дуже товстим) потрібно написати фразу "Він їв суп", вертикальний розмір букв - 1 см, а заголовної - 1,5 см. На другій картці потрібно змалювати 10 крапок, відстань між крапками по вертикалі і горизонталі - 1 см, діаметр крапок - 2 мм. При виконанні першого завдання говоріть дитині: "Намалюй тут (на чистому аркуші) будь-якого чоловічка, дядьку як умієш". Діти часто ставлять багато додаткових питань, на них краще відповісти: "Малюй як умієш". Можна підбадьорити дитину, якщо вона не впевнена.
Після того, як дитя закінчить малювати, потрібно перевернути аркуш і дати наступне завдання: "На цій картці щось написане, ти ще не умієш писати письмовими буквами, тому постарайся змалювати як можна точніше у верхній частині аркуша" (картку із завданням потрібно покласти перед дитиною). Потім запропонуйте в нижній частині аркуша намалювати крапки.
Кожне завдання оцінюється за п‘ятибальною шкалою, причому 1 - краща оцінка, а 5 - гірша.
Критерії оцінки зображення людини: 1 бал ставиться тоді, коли у фігури є голова, шия, тулуб, руки і ноги, на голові - волосся, на обличчі - очі, ніс, рот, є ознаки одягу, а 5 балів - коли на малюнку "щось" головоноге.
При оцінці фрази 1 бал ставиться, коли фраза скопійована досить точно, 2 бали – речення можна прочитати, 3 бали - можна прочитати не менше 4 букв, 4 бали - із зразком схожі хоч би дві букви, зберігається видимість письма, 5 балів - карлючки.
При оцінці змалювання крапок: 1 бал - досить точне відтворення зразка, але можливе збільшення або зменшення фігури при дотриманні симетрії по вертикалі і горизонталі; 2 бали - можливе незначне порушення симетрії, допустиме зображення кружків замість крапок; 3 бали - група крапок мало відповідає зразку, порушена симетрія, можлива більша або менша кількість крапок; 4 бали - крапки розташовані купчасто, але нагадують будь-яку геометричну фігуру; 5 балів - карлючки.
Оцінки виконання кожного завдання підсумовуються. Готова до школи дитина отримує, як правило, від 3 до 9 балів. Як бачите, діапазон досить широкий і тому не хвилюйтеся, якщо вважаєте, що не можете точно поставити оцінку. Тест Керна-Йірасека дає уявлення про рівень загального розвитку дитини, просторове сприйняття, здібності до копіювання, а також про ступінь розвитку зорово-моторної координації - все це необхідне при навчанні дитини в школі.
Тест, за допомогою якого можна визначити, чи хоче малюк іти до школи і що його там приваблює:
1. Якби були дві школи - одна з уроками російської мови, математики, читання, співу, малювання і фізкультури, а інша лише з уроками співу, малювання і фізкультури, - в якій з них ти хотів би вчитися?
2. Якби були дві школи - одна з уроками та перервами, а інша лише із перервами і жодних уроків, - в якій з них ти хотів би вчитися?
3. Якби були дві школи - в одній ставили б за хороші відповіді оцінки, а в іншій давали б солодощі і іграшки, - в якій з них ти хотів би вчитися?
4. Якби були дві школи - в одній можна вставати лише з дозволу вчительки і піднімати руку, якщо ти хочеш щось запитати, а в іншій можна робити на уроці все що хочеш, - у якій з них ти хотів би вчитися?
5. Якби в класі у вас захворіла вчителька і директор запропонував би її замінити іншою вчителькою або мамою, кого б ти вибрав?
6. Якби були дві школи - в одній задавали б уроки додому, а в іншій ні, - в якій з них ти б хотів вчитися?
7. Якби мама сказала: "Ти у мене ще зовсім маленький, тобі важко вставати, робити уроки. Залишайся в дитячому садку, а в школу підеш на майбутній рік", - погодився б ти з такою пропозицією?
8. Якби мама сказала: "Я домовилася з вчителькою, що вона ходитиме до нас додому займатися з тобою. Тепер тобі не доведеться ходити вранці в школу", - погодився б ти з такою пропозицією?
9. Якби твій друг (подружка) запитав, що тобі більш всього подобається в школі, що б ти йому відповів?
Проаналізуйте відповіді дитини. За кожну правильну відповідь дається 1 бал, за неправильну - 0 балів. Якщо маля набрало 5 балів і більше, можна сміливо сказати, що він внутрішньо готовий до школи.Добре було б простежити за тим, як грає ваше дитина з іншими дітьми, чи уміє грати "за правилами" не лише з однолітками, але і з дорослими.Якщо результати тестування вас чогось бентежать, зверніться за допомогою до фахівців. Можливо, у вашому дитячому садку є психолог, який відповість на всі ваші питання, розвіє ваші сумніви.
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.